Thursday 17 May 2012

Pendam

Tangan Zuhayr segera mencapai telefon di meja kopi, berkali-kali nombor di dail dan dipadam kembali. Dial lagi dan padam lagi.. Dia meraup muka beberapa kali,gelisah semacam je. Kali ini dia nekad,di dail nombor telefon 017-6_____ milik Enna,


"Salam, erm tido dah?",tanya Zuhayr ketika panggilannya dijawab.


"Ermm...ada apa ni?",


"Saya nak jumpa awak,esok..a'a esok..",


"Esok saya balik kampung, next week lah",


"Tak..tak boleh,kena esok jugak. Saya jemput awak kat rumah,nanti saya hantar awak balik kampung",cadang Zuhayr kerana dia tahu kampung  Enna tidak jauh.


"Yelah,nyte",ringkas dan talian dimatikan.


(Keesokkannya)


Sudah sejam Zuhayr menunggu di luar rumah, sedikit pun dia tidak melenting. Apa yang difikirkan adalah hatinya. Dia gelisah,entah kenapa. Ada perkara yang bermain di kepalanya, tetapi dia tidak pasti.


"Awak sampai tapi awak tak reti-reti nak inform saya ke?",tanya Enna,dia masuk ke perut kereta. Duduk diam-diam.


Zuhayr masuk ke kerete beberapa saat kemudian, dia kaku sebelum enjin kereta dihidupkan. "Kita pergi makan dulu",


"Ok,sebelum Asar saya kena ada kat kampung dah", ujar Enna.Zuhayr hanya angguk tanda faham tanpa pandang sekilas.


Seusai makan di Restoren Lelayang, Zuhayr terus memandu untuk pulang ke rumah Enna di kampung. Dari tadi dia hanya senyap. Sesekali anak hujung matanya melirik pada Enna yang mengenakan baju blouse berwarna coklat tua dipadankan dengan skirt labuh. Dia suka apa sahaja Enna pakai,semua cantik cuma satu sahaja dia tidak suka Enna kenakan loose shawl. Nampak serabut.


"Awak ajak saya keluar semata-mata nak keluar makan je ke?",


"Emm..",


"Awak ni ok ke tak?",tanya Enna lagi.


"Emm..",


"Lebih kurang beberapa kilometer lagi ada kedai buah tepi jalan,nanti singgah. Saya nak belikan buah untuk orang kat rumah",


"Emm...", respon Zuhayr lagi.


Enna memerhati Zuhayr,sikap Zuhayr pelik dirasakan hari ini. Ada apa lagi yang tak kena, Mila buat hal pulak ke. Beberapa hari lepas Zuhayr ada bertanyakan perihal Mila, Enna memang selalu menjadi tukang cari jodoh buat Zuhayr. Nombor telefon Mila telah diberikan,tak menjadi pula agaknya tapak masjid yang Enna cuba adakan. 


Enna telah berkawan dengan Zuhayr semenjak tahun pertama di universiti lagi. Walaupun mereka mengambil jurusan yang berbeza,tetapi mereka sering berjumpa. Kini masuk dua tahun mereka bekerja dalam bidang masing-masing. Semasa di universiti lagi Zuhayr menjadi daya penarik di setiap tempat dia pergi. Ada sahaja hati yang terpaut melihatnya, masakan tidak kerana semuanya cukup pakej.


"Sini ke?? Awak... sini ke?", tanya Zuhayr berkali-kali mematikan lamunan Enna. Enna memerhati sekeliling,dilihatnya gerai buah.


"A'a,sini..",Enna turun dari kereta dan menuju ke gerai. Zuhayr pula tertarik dengan sungai yang terdapat di belakang barisan gerai tersebut. 


Kelihatan bot kecil yang jauh dari pandangan mata, tenang sungguh suasana disitu. Tetapi ianya sedikitpun tidak membuatkan hati Zuhayr tenang. Perlukah dia mengaku semuanya pada Enna? Jika Enna marah padanya? Mahukah Enna berkawan dengannya lagi? Kenapa dia rasa begini? 


Bertalu-talu soalan menembak otaknya,dia duduk di tanah.Matanya masih memerhati air sungai dihadapannya,


"Awak ni kenapa? Awak ada masalah kan? Cuba cerita kat saya",


"Tak ada..",


"Tipu,cepatlah..",


"Dah lah,tak ada pape", Zuhayr bangun dari tempat duduknya. Cepat-cepat tangan Enna menarik lengan Zuhayr. Zuhayr terduduk kembali.


"Mila tak layan awak?",


"Saya tak contact pun dia...",


"Dah tu,awak macam ni sebab apa?",


"Jangan tanya la,saya tak ada jawapan untuk soalan tu. Saya sendiri tak pasti",


"Tak pasti? Maksudnya awak dah tahu apa perkara tu. Kalau awak tak nak terlepas,jangan ragu lama sangatlah..", kata Enna menutup topik perbualan. Dia melangkah ke kereta, tiba-tiba daia rasa nak marah pada Zuhayr.


Setelah hampir 30 minit,mereka sampai di rumah Enna. Rumah kampung tinggi, bawah rumah siap boleh lepak minum petang. Cantik. Zuhayr jakun bab kampung,dia tiada kampung. Neneknya juga tinggal di bandar bersama keluarganya.


"Thanks hantarkan saya. Lepas ni drive elok-elok", pesan Enna pada Zuhayr.


"Awak.. saya ada sesuatu nak kata pada awak. Kiranya pengakuan la ni",


"Ok,cakaplah..",


"Awak jangan marah..",


"Belum cakap,macam mana nak marah. Cakap la..",


"Awak ingat tak masa kita kat universiti dulu, awak sepatutnya keluar blind date petang tu. Tapi purse awak hilang. Ingat?",tanya Zuhayr. Enna angguk, "sebenarnya saya yang ambil purse tu masa kita minum pagi tu. Sebab saya tahu awak nak pergi blind date, dan saya tahu lelaki tu Rizal budak tepi bilik saya.. Maaf". Zuhayr melepaskan nafasnya berat. Enna masih menatap wajah Zuhayr tenang.


"Setiap hari pertama setiap bulan awak ada terima pokok kaktus dalam pasu kecil dengan kad ayat jiwang kan?",.... "tu semua dari saya,saya tahu awak tak akan dapat agak tu dari saya sebab awak pernah kata saya tak romaktik. Tapi saya sakit hati lepas Rizal mengaku dia yang bagi semua tu, so saya stop hantar kat awak",


"Mana awak tahu saya suka kaktus?",tiba-tiba soalan dari Enna.


"Blog awak..saya selalu baca blog awak.Saya komen..saya suka penulisan awak tentang friendship dan kehidupan sejagat",


"Komen? Nickname awak apa?",


"Sigmabond..",


Enna angkat muka, Sigmabond.. Nama tu dah lama tak jenguk dia di ruang komen blog. Dalam diam Enna juga minat dengan penulisan Sigmabond,baginya Sigmabond seorang manusia yang banyak rahsia..


"Pasal blind date tu kenapa awak buat macam tu?",


"Sebab...sebab...masa tu saya dah mula minat awak. Saya tak nak awak dengan Rizal,kalau boleh biarlah dengan saya. Tapi saya tak nampak peluang saya,jadi saya biarkan",


"Biarkan? Jadi kenapa tak benarkan saya dengan Rizal?",


"Sebab saya nak awak dengan seseorang yang lagi bagus",


"Awak bagus ke?",


"Ahh..awak buat saya tak ada jawapan", Zuhayr kembali menatap kedepan.


"Betul awak suka saya?",


"Betul..~!", ucap Zuhayr sungguh-sungguh.


"Buktikan..jangan cakap saja. Drive elok-elok", Enna turun dari kereta menuju ke rumah. 


Zuhayr memerhati dari kereta. Kelihatan mama dan abah Enna turun ke tangga setelah mendengar salam dari Enna. Zuhayr turun dari kereta dan menuju kearah mereka.


"Assalamualaikum", 


"Wasalam", mereka semua menjawab salam dari Zuhayr.


"Pakcik..makcik...bila pakcik dengan makcik free?",


"Kami setiap hari free,ada je kat rumah. Kenapa?",tanya abah Enna.


"Saya nak hantar rombongan meminang Enna.. Saya nak Enna jadi isteri saya secepat mungkin. Saya nak jaga dia sampai bila-bila..",


Enna segera berpaling,terkejut. Abah Enna tersenyum begitu juga mama Enna. Zuhayr masih pucat,bimbang dirinya di'reject'.


=.="



9 comments:

Bidadari Syurga said...

weeeeeeeeeeeeeeeeeeeee... hebat permulaan yang bagus. tapi nampak mcm watak zuhayr tu terdesak gila... lalalalal

Zuemiey Khairuddin said...

memang dia terdesak...kah3

*sorry zuhayr

thank BS

terompah kayu said...
This comment has been removed by the author.
Bukan Sampah said...

Zuhayr tu bukan nama kembar awak ke Zuemiey? Kesian dia,hehe.

azzpinky said...

Good writing...1st time dtg sini...will mark here, next time blh sggah lg...

Keep it up! :)

Zuemiey Khairuddin said...

thanks azz..

tak aktif sangat menulis,banyak kerja.

ada masa sila singgah Warna Kaseh ye. kat sana banyak cerita menarik.

missha said...

ada kembar ke tuan blog ni..hehe.

*baru datang melawat * :)

Lydia Miza said...

sigmabond?

wow blind date!

thanks sudi baca cerpen aku kat di warna kaseh yang ntah apa2 aku taip tu

Zuemiey Khairuddin said...

Missha : ada :) Zuhayr.

Lydia : "yg nth apa2 aku taip tu" ??? woahh...yg ni lagi entah ape2.. yang kamu tu taraf tinggi..