Tuesday 18 September 2012

Acik







Aku dan Acik punya beza umur 2 tahun. Walau kami sesama perempuan, kami tidak rapat semasa kecilnya. Macam anjing dengan kucing..? eh, tidaklah. Kami tidak bercakaran. Tapi aku tak suka Acik yang cengeng. Sikit-sikit menangis. Menangis yang bukan seminit dua boleh diam. Rimas..!

Aku lebih betah bermain dengan abang-abang ku, Ujang dan Munir. Ke mana saja mereka pergi, aku akan ikut. Dan melarang Acik dari menyertai kami. Yalah, kan dia kecil lagi. Leceh nak bawa pergi main paya, masuk hutan, bongkar kebun orang. Hey, aku pernah korek keledek kat kebun orang tau. Kemudian dimakan mentah. Dah semakin dewasa, baru aku tahu babi je yang suka korek-korek ubi dan makan isi ubinya mentah-mentah. Sejak bila babi pandai masak sebelum makan, kan?

Duduk di felda, ramai anak-anak jiran umur lebih kurang sebaya kami. Untuk satu felda ini, rumah penduduk dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang kami panggil Blok. Abah Blok 11. Dalam blok ini, terdapat 10 buah rumah yang berjiran sama ada sebelah menyebelah ataupun membelakang. Selalu kami akan berkumpul sesama rakan petang-petang, untuk bermain. Kebetulan ada kawasan lapang di depan kawasan rumah kami.

Antara permainan yang glamor orang kata, galah panjang, teng-teng, baling selipar dan lompat getah. Permainan berkumpulan ini boleh melibatkan ramai orang. Tapi melibatkan ramai orang pun, aku tetap tidak benarkan Acik menyertainya. Mudah rasa nak marah bila tengok dia menangis. Bukan rasa simpati. Ya, aku kakak yang tidak penyayang masa kecilnya. Bekeng betul.

Pernah satu ketika, aku leka bermain dengan teman lain. Tiba-tiba kak Mai, kakak ku melaung dari rumah. Dia suruh cari Acik. Acik takda kat rumah. Panik juga masa tu. Rumah jiran kiri kanan,  aku cari, Acik tiada. Air mata sudah meleleh. Aku memanglah tak suka dia, tapi aku sayang dia. Bila cari di deret rumah bahagian belakang pn dia takde, panikku bertambah. Lagi laju air mata ku turun. Rupa-rupanya dia di barisan rumah bertentangan. Bersama kawan kelas tadikanya sedang memanjat-manjat pokok jambu yang rendang. Cepat-cepat lap air mata. Kemudian aku jerit suruh dia balik rumah waktu itu juga. Kacau daun betul aku. Tak boleh tengok orang bahagia.

Itu kisah semasa cuti sekolah. Bila waktu persekolahan, selalunya petang kami tidak sempat untuk berkumpul dan bermain memandang terdapat rakan-rakan yang sekolah agama petangnya sehingga 6.30 petang. Selalu waktu cuti pun, 6.30petang mak akan menjerit dari rumah suruh kami pulang. Selalunya kami buat tak endah. Hinggalah kedengaran bunyi motor abah balik dari kebun, barulah kelam-kabut kami berlari balik rumah. Kadang-kadang bila mood mak tak elok, dia tunggu di  muka pintu dengan paip getah. Siapa tak marah kalau kejap lagi nk berebut-rebut guna bilik air.

Masuk waktu maghrib, kalau tak bersiap lagi atas sejadah, kene libas pulak dengan abah menggunakan rotan halusnya. Dan Acik selalu mengelat. Dia akan menangis dulu sebelum kena. Menyampahkan? Kadang-kadang bila tak puas hati, aku cubit dia dalam diam. Aku dulu memang macam mak tiri. Tapi belum masuk kes mendera lagi.

Belum masuk cerita pergi sekolah pagi setiap hari. Lagi-lagi hari Isnin, hari pertama persekolah setiap minggu. Baju sekolah dia, jangan haraplah dia nak gosok sendiri. Stokin pula pagi-pagi baru nak cari. Anak tudung lagi. Argh..! dah lah selalu bangun lambat. Nak mandi pun sempat menangis dulu. Dengan buku tak berkemas. Selalu aku kene marah sebab tak tolong Acik. Masalahnya aku sendiri pun lambat. Dah macam mana?

Oleh kerana jarak sekolah cuma lebih kurang sebatu, kami hanya berjalan kaki sahaja setiap hari. Kecuali kalau hari-hari hujan. Ataupun lambat sangat, kami akan minta abah hantar. Boleh kata setiap hari aku akan bebel-bebel kt Acik sepanjang perjalanan tu. Geram tau. Dah lah jalan lambat. Itupun dia sempat menangis lagi. Malu betul bila lalu depan warung Wak Jamal. Kadang-kadang sebab menahan geram sangat, aku pun turut menangis. Bila kawan tegur mata merah, aku katakan mata masuk habuk. Alasan tak releven betul.

Peliknya Acik ni, masa sekolah rendah, gila-gila dia suka tidur dalam kelas. Sampai cikgu cari aku tanya kenapa Acik suka tidur dalam kelas. Aku pun taktau nak jawab apa. Acik dalam pelajaran, memang dia tidak berminat sangat. Boleh kata semua kelas dia akan tidur kecuali kelas matematik. Naik pelik cikgu kelas dia yang kebetulan masa tu mengajar Bahasa Melayu dan Matematik Acik. Aku pula tak tidur masa sekolah rendah. Tapi naik sekolah menengah, hobi tidur dalam kelas.

Lagi lucu Acik ni, bila sampai waktu pemeriksaan gigi. Kan normalnya ada dua peringkat. Peringkat pertama selalu doktor atau misi-misi periksa dulu. Peringkat kedua barulah dipanggil sesiapa yang perlukan rawatan gigi. Acik ni pula, baru peringkat pertama dia sudah meraung-raung. Sampai pernah dua orang cikgu pegang dia nak paksa dia masuk bilik pemeriksaan. Doktor pujuk, misi-misi pujuk pun tak laku. Aku..? Aku tengok dari tingkat atas yang kebetulan lalu nak pergi ke pusat sumber. Masa tu dia darjah dua tak silap.

Bila raya, mak suka belikan baju yang lebih kurang sama coraknya dengan Acik. Aku tak suka. Serius..! Entah apalah aku jakikan sangat dengan adik perempuan seorang ni. Baju aku lama-lama yang sudah tidak sesuai dengan aku pun, aku tak bagi dia pakai. Banyak kali aku suruh dia tukar baju dia sendiri bila baju aku dah melekat di tubuh dia. Padahl ikutkan, baju tu aku tak muat dah pun. Mak marah. Banyak kali. Fikir-fikir semula pun, pelik. Takda apa yang perlu dicemburukan pun dengan Acik ni. Mungkin aku jenis tak boleh tengok orang bahagia. Sampai ke sudah, baju aku dia memang tak boleh sarung sebab saiz badan dia memang lagi besar dari aku.

Masuk darjah tiga, cengengnya makin berkurang. Mungkin sebab adik lagi satu pun sudah darjah satu. Kenalah tunjukkan tauladan elok sikit. Bila masuk aku masuk sekolah menengah berasrama, aku dah tak ambil tahu sangat pasal Acik. Perkembangan dia aku tak ambil kisah. Sedar-sedar, masing-masing dah besar.

Dan Acik sudah berubah. Dia tidak menangis. Malah lebih berdikari. Bersekolah menengah harian, tinggal di felda bersama keluarga buat dia tahu macam mana kehidupan sebenar. Bergaul dengan masyarakat. Dia jadi lebih berani berbanding aku. Makin ganas kata mak. Bila abah membuat keputusan mahu menghantarnya ke sekolah menengah Arab, dia ugut abah tak mahu sekolah.

Dia memang sangat berani pada pandangan aku. Dia lebih dahulu pandai menunggang motor berbanding aku. Dia suka berjalan keliling kampung setiap petang. Van buruk abah tu pun, sudah puas dia lenjan sebaik sahaja berjaya mendapatkan lesen memandu. Aku pula takut pada motor. Sampai ke sudah bawa motor hanya sekitar rumah. Teringat semasa mula-mula belajar membawa motor. Nak menarik brek tangan, tapi tangan terpulas minyak. Sedar-sedar adik paling kecil dah terduduk dengan tayar motor betul-betul pada perutnya. Kalau teruskan lagi, tak tahu apa jadi pada adik. Itu buat aku sedikit trauma.

Ya, di felda kami, Acik memang lebih dikenali berbanding aku. Dengan menolong abah menjaga kedai mini milik abah, mustahillah orang tak kenal. Orang kampung kadang-kadang tak perasan kewujudan aku sebagai anak abah. Seringkali bila menolong di kedai, orang akan tanya, “anak siapa ni..” pada aku. Sadis betul. Acik kelihatannya lebih matang dari aku. Dengan tubuh yang lebih besar. Wajah yang sedikit garang. Orang selalu ingat dia kakak pada aku. Mungkin faktor muka aku yang awet muda pun jadi sebab orang keliru kan..? pffttt..!

Sekarang, kami terasa sangat kehilangan dia. Dia sedang mencapai impian dia untuk menjadi seorang askar. Ikut jejak langkah abah. Tapi abah berhenti jadi askar 2 tahun awal sebelum layak dapat wang pencen bulanan. Kira abah tak layak untuk dapat gelaran askar pencen, lah kan? Abah bertindak nekad berhenti askar untuk masuk ke tanah rancangan. Acik sanggup berdiet semata-mata mahu mencapai impiannya. Teringat pertama kali teman dia untuk temuduga askar, dia gagal kerana terlebih berat. Bertambah kecewa bila umur dia waktu itu sudah masuk umur maksimum untuk memohon masuk. Tapi memang rezeki dia, akhirnya dapat juga walaupun dipanggil pada saat-saat terakhir.

Kenapa rasa kehilangan..? Kerana sejak dahulu lagi dia banyak membantu di kedai kecil milik Abah. Dari dia lepas SPM, memang abah meletakkan sepenuh kepercayaan pada Acik memandangkan dia tidak berminat mahu meneruskan pelajaran. Dari tanggungjawap membuka pintu kedai, ke susun atur barang, mengambil order barang yang kehabisan sehingga ke tutup semula kedai, semua dalam genggaman dia. Bila dia tidak lagi dapat membantu, mak dan abah yang terpaksa bekerja keras memandangkan kedai tersebut dibuka seawal 6.30pagi dan ditutup 10.30 malam.

Tiada siapa lagi mahu menjemput dan menghantar aku ke stesen bas untuk pulang ke tempat aku belajar. Kalau sebelum ni, sampai malam ke kampung pun, tidak menjadi masalah. Acik sentiasa ada di rumah. Tapi sekarang kena pastikan ikut masa abah ada di rumah. Nak balik petang pun, perlu bagitahu abah sedari subuh lagi kalau tidak mahu kene leter dengan abah. Jika tidak, terpaksalah menunggu berjam-jam di stesen bas memandangkan tiada siapa yang mahu menjemput.

Sekarang aku cukup bersyukur. Bila diingat-ingat kembali apa aku dah buat pada Acik, aku akan simpan dendam kalau aku berada pada tempat dia. Sekarang kami sudah boleh berkongsi cerita. Bergurau senda. Lucu bila timbulkan isu kahwin, dia cukup marah kalau aku suruh dia kahwin dulu. Muncung jangan nak cerita.

Kenapa Acik je aku cerita sedangkan aku ada 2 lagi adik yang lain.? Dengan Acik je aku rasa aku cukup kejam. Dan ketika ni, aku rindu dia. Dia tak pernah takda kat rumah dalam tempoh yang lama selepas habis menjalani kursus membuat pastry yang dia ambil selepas SPM dulu.

Oh, lupa nak cerita. Dipanggil Acik bukan sebab kedudukan dalam keluarga. Tapi kerana masa kecilnya dia, dia suka menggelar dirinya kakak. Abah letak kakak kecik. Lama-lama jadilah Acik je.

Berhenti disini cerita aku ni, kalau aku teruskan menaip aku tak tahu berapa panjang lagi akan terhasil apabila satu persatu kenangan bermain depan mata. Terima kasih sudi baca =)


















No comments: